Wandelen 21-06-2019 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Hennie - WaarBenJij.nu Wandelen 21-06-2019 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Hennie - WaarBenJij.nu

Wandelen 21-06-2019

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

21 Juni 2019 | Spanje, Santiago de Compostella

21 juni 2019. Monte do Gozo - Santiago. Alberge Roots & Boots. Vannacht slecht geslapen, misschien gezonde spanning. Om 6:15 uur toen maar opgestaan omdat ik niet meer kon slapen. In de albergue konden we niet ontbijten en voor het eerste barretje moesten we ongeveer 20 minuten lopen. Gisteren had Tilly pap in de benen en vanmorgen had ik er lood in. Schijnt vaker voor te komen op de laatste kilometers. Toen we Santiago binnen liepen stond er een groot bord met het opschrift Santiago Compostela. We hebben gewacht op de 2 mannen die achter ons liepen en hebben gevraagd of ze ons samen bij het bord op de foto wilden zetten. Het waren 2 Japanners en wij hebben hen ook op de foto gezet. Als wij er nietcchadden gestaan waren ze het bord zo voorbij gelopen. Het eerste gedeelte van Santiago is vrij nieuw. Toen we in het oude gedeelte kwamen zagen we opeens de Cathedraal en ging ons tempo omlaag. Niet alleen bij ons maar bij meerdere pelgrims. Misschien het moment uitstellen van: dit was het?! Nadat we de trappen hadden genomen en op het plein stonden kwamen de vreugdetranen. Het was toen klokslag 9:00 uur. Dat we dit konden en mochten doen. Dit is mede te danken aan de familie van zowel Tilly als van mij, die ons steunden in onze plannen. Nadat alles geland was zijn we naar het pelgrimsbureau gegaan om onze Compostela te halen. Hiervoor hoefden we maar 40 minuten in de rij staan wachten. Daarna naar de huiskamer van de Lage Landen. Hier zijn vrijwilligers die Nederlands sprekende pelgrims een kopje koffie aanbieden en waar je je verhaal kwijt kunt. Tilly was nr. 1211 dit jaar en ik 1212. De 2 Nederlanders uit Vught die we al eerder hadden ontmoet waren er al en er kwam nog een Belg binnen. Op een terrasje een broodje gegeten en een peregrino biertje gedronken. Vervolgens de excursie geboekt naar Finiesterre en Muxia. Toen werd het tijd om onze backpack naar de albergue te brengen. Helaas lukte het niet om 2 lage bedden te krijgen. Terug op het plein voor de Cathedraal hebben we op eenmuurtje gezeten en hoopten nog bekenden van de Camino te zien. We hoopten eigenlijk het Duitse meisje nog weer te zien en ja hoor, daar kwam ze aangewandeld. Zij was gisteren al in Santiago aangekomen en ging ook nog naar Finisterre. Daarna de stad in geweest en cadeautjes gehaald voor de thuisblijvers. Ook hebben we de Cathedraal van binnen bekeken, maar helaas die stond in de steigers waardoor je de helft maar kon zien. Nog wel een kaarsje aangestoken. Rond 18:00 uur in de stad gegeten en daarna terug naar de albergue. Op het terras bij de albergue nog wat gedronken en foto's op fb gezet. Onze backpack opnieuw "ingericht" omdat de cadeautjes er bij in moesten. Ja en toen moest ik naar boven klauteren om in bed te komen, maar ook dat lukte. In bed nog even alle reacties gelezen op fb en appjes en toen was het al bijna 22:00 uur voordat we gingen slapen wat natuurlijk voor ons al laat was.